panosunrisetujuh

Sunday, November 13, 2011

travel:guangdong province part I

assalamualaikum dan salam 1malaysia..

pertama,memohon maaf kerana sambungan post yang sebelum ini (global malaysia) masih dalam KIV..jadi terpaksa la menulis tentang post yang baru..untuk post pada kali ini tentang perjalanan penulis ke guangzhou.
untuk pengetahuan penulis ke guangzhou pada bulan 6 yang lepas jadigambar ini gambar lama yang penulis belum sentuh...:)..sedikit info tentang guangzhou.


Guangzhou's earliest recorded name is Panyu , a name borrowed from two nearby mountains anciently called Pan and Yu.Its recorded history begins with China's conquering of the area during the Qin Dynasty. Panyu expanded when it became capital of the Nanyue Kingdom (南越) in 206 BC, the territory of the Nanyue Kingdom included what is now Vietnam.

The Han Dynasty annexed the Nanyue Kingdom in 111 BC and Panyu became a provincial capital and remains so today. In 226 AD, Panyu became the seat of Guang Prefecture (廣州; Guangzhou). While originally referring to prefecture only, local citizens gradually adopted the custom of using the same name for their city.
Although Guangzhou replaced Panyu as the name of the walled city, Panyu was still the name of the area surrounding the walled city until the end of Qing Dynasty. Today, Panyu is a district of Guangzhou south of Haizhu District separated from the rest of the city by the Pearl River. sumber wikipedia.




hari pertama sampai di daerah guangdong medarat di baiyuan airport. sewaktu merakam gambar ini  penulis tidak tahu x boleh mengambil gambar.sekali lepassnap kali kedua kena panggil kat security untuk buang gambar tersebut..jadi berhati-hati untuk mengambil gambar...

ini merupakan bas yang akan penulis gunakan untuk ke destinasi seterusnya iaitu guzhen.
untuk ke guzhen sebenarnya ada cara lain yang lebih cepat dari menaiki bas iaitu dengan menaiki keretapi tetapi kerana masih belom mahir dengan sekelliling..pemilihan menaiki bas adalah the best choice dari sesat di negara orang... lagipon hanya berapa percent yang paham dan mampu bertutur dalam pahasa dunia iaitu englishi...

mencari rejeki....

the chinese kid..gambar ini dirakam di sekitar guzhen sambil menyelesaikan kerja seri paduka disini..

setelah selesai semua kerja seri paduka...:)
perjalanan diteruskan kembali ke kota canton aka guangzhou. untuk kembali ke guangzhou..penulis dapat pengalaman pertama menaiki keretaapi yang boleh tahan lajunya(sampai 200km/h) selepas melepas kerana tidak tahu bagaimana hendak ke sini menggunakan keretaapi. jadi untuk ke stesen keretaapi daripada hotel..perlu menaiki kereta sewa atau pon beca aka taxi..jadi untuk menyewa kereta adalah tidak menguntungkan kerana jarak dr hotel ke stesen tidak lah jauh sangat..jadi menggunakan beca bermotor@taxi sgt menjimatkan sambil boleh menikmati alam sekeiling guzhen ini.

ini antara rakaman yang sempat penulis rakamkan ketika berada dalam beca tersebut.. apa yang menarik tentang china adalah hebat dalam klon menklon. contoh yang paling dekat adalah gambar diatas..kamu tahu motor apa itu??renung2 kan...keke

gambar ini dirakam kan dalam keretapi untuk daerah guangzhou.
keretaapi ini akan melalui guangzhou-zhuhai,namun perjalanan sy bermula di tengah2 iaitu guzhen ke guangzhou. sedikit info menarik ingin dikongsikan:

1-selesa n bersih
>sewaktu keretaapi bergerak..akan ade cleaner untuk datang membersih atau menyapu...
>sampai di akhir stesen...pihak cleaner sudah menunggu di luar untuk mencuci keretapi ini.

2-sangat terperinci
>bermula dari membeli tiket...perlu menunjukkan IC jika rakyat tempatan..jika orang luar perlu menunjukkan pasport...nk masuk tempat menunggu kene check luggage...sudah rupa naik flight...keke

3-sangat tepat
tidak perlu menunggu lama...macam.......dot..

4-laju
>kelajuan keretapi ini boleh menjangkau 250km/j...cuma kebiasaan nya hanya digunakan sampai 200km/j..kerana diawal permulaan hanya gunakan sampai 200km/j x sempat nk push sampai 250km.j sudah sampai di stesen lain..

5-menjimatkan masa
>bayangkan jika bergerak dengan bas..masa yang diambil hampir 2 jam 30minit..dengan menaiki keretapi ini..hanya 20-25minit masa diambil untuk sampai ke destinasi..iaitu guangzhou. 

cleaner yang bersedia membersih keretapi..tidak silap penulis nama tempat ni adalah south guangzhou railway station.ini merupakan stesen pertukaran antara daerah ke pekan...(mungkin)


 
beratur dulu beli tiket


i got the ticket..

sampai di guangzhou...sebelom mencari restoren halal..makan satay dulu,,,,satay lembu@kambing ini dibakar seperti satay kat malaysia juga cuma cara makan berbeza...ia boleh dimakan menggunakan roti...kene tambah lg...satu cucuk x silap penulis dalam 2 yuen=1ringgit roti juga 2 yuen..rotinya seperti roti tempayan juga..sewaktu die membakar satay ini dia akan bertanya "spicy???" kalau mahu pedas...dah siap semua jika beli roti sekali.."sandwich???"maksudnya dia apitkan satay ngan roti.then buang lidi tu..:)
untuk pengetahuan mereka yang menjual satay ini datang jauh dr perkampungan orang islam iaitu xinjiang.xinjiang merupaka salah satu tempat untuk penduduk islam di china...


makan satay di pearl river adalah sesuatu yang perlu..kerana penat berjalan...sambil relax kita dapat melihat ratusan ragam manusia disini...

sambill berbasikal..boleh juga berbicara...:)

time to go to another place....

selesai sudah untuk post kali ini...harap kalian boleh memberi sedikit komen yang positif untuk penulis membaiki apa yang kurang,,,terima kasih sudi membaca...semoga rajin mengupdate part II...:)




3 comments:

  1. gi.. bilo g chino pulok? gih kito gi mukul gambar..hehehe

    ReplyDelete
  2. g lain la amal..china kalu guangzhou..ak x reti la nok shoot guano...crowded giler oram...huhu...tahun depam las...kekeke

    ReplyDelete