panosunrisetujuh

Thursday, February 23, 2012

kelate photowalk: industri ikan kering


Assalamualaikum dan Salam 1 malaysia

     Hari ini dapat lagi sekali penulis mencuri masa...ececece untuk mengUPDATE blog ambe ini..untuk post kali berkisarkan perusahaan ikan kering di kg.geting,tumpat kelantan. foto-foto ini dirakamkan ketika sahabat sehobi penulis yang datang ke negeri kelantan pada 07 februari 2012.

     Sebelum itu, mungkin akan ada saudara/saudari yang mengenali penulis akan bertanya..kampung sendiri pon nak buat photowalk jugak ke ??bukan  hari2 boleh datang sini..ingin penulis jelaskan disini..memang asal penulis disini..tp untuk datang shoot disini sangat RARE n malas...jadi alang2 sahabat sudah sampai..minat yang sama..penulis planning ke sini untuk shoot dengan tema photojurnalist.

     Kami sampai di pantai geting ini dalam jam 9.00 setelah siap sarapan dan sunrise di jubakar pantai..:D...sewaktu tiba makcik makcik disini sudah pon memulakan kerjanya menjemur ikan diatas para (tempat menjemur ikan). Melalui perbualan penulis dengan makcik2 disini yang "sporting".. Ikan2 ini akan dijemur selama sehari dan akan melalui proses "packaging" untuk keesokan harinya. ikan2 ini dibawa dari utara buat masa ini kerana kekurangan hasil laut yg sesuai dibuat ikan kering diperoleh dari nelayan setempat. ikan2 akan direndam ke dalam air garam untuk diperap selama semalam sebelom dijemur keesokkan harinya.kebanyakan yang menjemur ikan ini adalah perempuan kerana yang lelaki sibuk di belakang tabir..ececece...:D











undilah???sempena PRU yang akan tiba x lama lagi...sudah kah anda berdaftar??


UNDI ANDA MENENTU MASA DEPAN NEGARA...eccecce






minimalist

    

No comments:

Post a Comment