panosunrisetujuh

Monday, April 11, 2011

macromania....

assalamualaikum..
di hari yang sibuk dengan final year project..
sudah lama tidak keluar menembak bersama kawan-kawan...
jadi hari ini akan berkongsi sedikit hasil macro/close yang tak seberapa dari gearku, D3000..

"Macro photography is close-up photography of usually very small objects. The classical definition is that the image projected on the "film plane" (i.e., film or a digital sensor) is close to the same size as the subject"...(kredit to wikipedia) 

dalam menghasilkan gambar makro ini..ape yang penting yg perlu ada ialah macro lens..
antara lens macro yang tersohor 100mm(canon), 105mm(nikon) dan sp90(tamron)..
bagi yang budget macro terdapat banyak cara..
antaranya reverse lens, pakai extension tube(ET) dan pakai macro filter..

ini adalah penerangan yang serba ringkas..andai salah tolong maafkan sebab ini adalah mengikit pemahaman saya sendiri..:)..untuk mengetahui lebeh lanjut boleh tanya pada uncle google..heee.
untuk membuat reverse lens anda perlukan reverse ring..
kalau ET, dia punya function x silap dia boleh besarkan lagi objek kita tu..
kalau macro filter, terdapat banyak jenis macro filter..contoh +1,+2,+4,+8, dan +10...kalau +10 tu semakin dekat la dia boleh ambil gambar itu...

bagi saya hasilkan macro/closeup ini..saya gunakan D3000+kitlens+macro filter(+10) +lDIY diffuser..
saya dapat macro filter dari sini lelong...
Ape itu DIY diffuser?Dalam macro..lighting sgt penting..jadi cahaya yang lebih(harsh) akan menjadikan gambar kita kurang cantik..saya sendiri masih study bab lighting ni..DIY ialah "do it yourself" maknanya buat sendiri mengikut kretiviti. contoh DIY boleh mintak nga Dato' google.:)

Ini antara sifu2 maya saya, jan azrol sirmart ayoe artstudio rizalis ngkuli

berikit adalah antara gambar2 macro saya:


lalat?


robberfly with prey 2


id

assasin bug

DSC_0048

jumper

crawling...

mangsa dan pemansa

cukup la disini sahaja buat kali ini..untuk melihat lebih lanjut boleh merujuk pada saya punya flickr..sekian..terima kasih..




No comments:

Post a Comment