panosunrisetujuh

Friday, May 6, 2011

pemula pada jalur bintang





seperti yang dinyatakan sebelum ini..akan mendiskusi tentang "startrails".
pertamanya saya memohon maaf atas kekurangan atas segala yang diberi sbb
ilmu saya masih kurang dalam fotografi ini..
apa yang disampaikan adalah melalui pengalaman saya sendiri yang masih baru..
jadi akan terdapat banyak kekurangan..

berbalik kepada startrails..apa yang diperlukan untuk menembak startrail adalah:
1.kesabaran...hehe
2.kompas untuk menentukan arah utara-selatan...(ini penting untuk dapatkan bentuk infiniti pada startrails kite..)
3.bateri yang penuh..
4.remote..(penting untuk kurangkan gegaran)
5. cari tempat yang gelap..jauh dari pencemaran cahaya..kalau di bandar agak susah sedikit..
6.gunakan aperture paling besar (kalau dapat F2.8 lg cun...hehe,kalau pakai kit memadai la F3.5 x silap)
p/s: untuk pengguna nikon..saya diberitahu anda tidak boleh terlalu lama melayan startrails..ini kerana boleh berlaku kerosakan pada sensor..jadi memadailah sejam..kerana kalau shoot 30s sudah dapat 60 keping gambar..:)

setelah dapat hasil dari tangkapan diatas..anda boleh gabungkan gambar menggunakan software yang di"download" dari sini , Dibawah ini hasil saya yang x seberapa..
startrails

gambar diatas saya shoot menghadap ke utara...dengan exif f3.5,30s,iso100,FL18.60keping..
gambar digabungkan menggunakan software diatas...
ape yang x kena dengan pix ni hasil komen dari
facebook saya
- komponya kurang
- pencemaran cahaya(lite pollution..)

sekian....terima kasih atas bacaan anda..apa yang kurang atau salah sila kongsikan bersama saya..hehe..untuk mendapat pengethuan lanjuk pasal ini boleh bertanyakan pada sifu liew wk



No comments:

Post a Comment